15. juni 2014

Til fødselsdag i solskinsvejr.

I går var jeg inviteret til fødselsdag for Lillesøster hos Mor og Far. Allerede da jeg slog øjnene op om morgenen, kunne jeg bare mærke at jeg slet ikke kunne overskue det hele med mange mennesker, fremmed mad og i det hele taget bare at skulle ud ad døren. Men jeg ignorerede det manglende overskud og tog afsted alligevel. Jeg prøvede at trøste mig selv med at det jo bare var Mor, Far, Lillesøster, Bedstemor, Onkel, Tante og mine to fætre og at der jo ikke var nogen der ville tvinge mig til at spise noget, som at jeg ikke kunne rumme. Heldigvis fik jeg også Far til at hente mig, så jeg slap for at skulle planlægge med bussen også, god start.

Jeg var hos Mor og Far omkring kl. 14.00 og Bedstemor var allerede kommet. Hende og Mor var i gang med at skære jordbær til de to kæmpestore jordbær-lagkager, som er fast tradition på Lillesøsters fødselsdag, hun elsker flødeskum. Jeg har heldigvis aldrig kunnet lide lagkage, så der slap jeg for at skulle forklare for Mor. Men jeg synes dog at der var ret meget lagkage til det antal mennesker, som jeg havde regnet med at vi blev, så jeg spurgte Mor og fandt så ud af at udover mit estimat ville min ældste fætters kæreste (de er 1 år yngre end jeg), Lillesøsters kæreste, Mors og Fars vennepar og deres to børn, en dreng på 17 og en pige på 13 også komme! Så pludselig var det 15 mennesker at vi ville blive! Jeg var ved at gå i sort, men bevarede roen og hjalp lidt til imens jeg snakkede lidt med Bedstemor, som fortalte at dagens tema var jordbær. Det gjorde mig lidt gladere, jeg elsker jordbær.

Resten af gæsterne ankom ved kl. 15.00 og så gik det ellers bare slag i slag. Først eftermiddagskaffe med hjemmebagte boller, hjemmelavet jordbærmarmelade, friske jordbær, jordbærlagkage, kaffe og sodavand. Derefter stod den på hyggesnak, kongespil, latter, lidt VM i fjernsynet og ellers bare hygge i det herlige solskinsvejr. Min fætters kæreste er noget så sød og vi snakkede faktisk en hel del sammen. Ved 19.30 var der aftensmad som bestod af 3 forskellige salater (iceberg-salat med jordbær og hyldeblomst-olie, tomatsalat med mozzarella og balsamico, vandmelon med feta og ristede græskarkerner) små ovnbagte kartofler med persille og så blev der grillet marinerede kyllingespyd, pølser og spareribs. Derudover var der hjemmebagt brød, pesto, grissinis og forskellige dressinger. Maden var lækker, Mor er god til at lave mad og jeg fik faktisk smagt lidt af de fleste ting.

Derefter var der mere snak og hygge, jeg snakkede rigtig godt med min ældste fætter, hans kæreste og Mors og Fars vennepars søn, mens vi så lidt mere VM. Ved 22.00-tiden var der dessert, friske jordbær med is og hjemmelavede marengs med lakrids. Jeg nøjedes dog bare med nogle jordbær, jeg var efterhånden godt fyldt op, både fysisk og psykisk og klokken 23.00 måtte jeg opgive og få Tante, som var den eneste der var ædru nok, til at køre mig hjem. Men jeg er glad for at jeg deltog, jeg havde en dejlig dag trods mine bange anelser, men jeg kan godt mærke at jeg er noget kvæstet i dag.
Heldigvis har Solstrålen været på arbejde og vi fik en god snak og hun gav også mere end et kram.

Gaven til Lillesøster.
Der var jordbær nok.

Hjemmebagte boller og hjemmelavet marmelade.

Den ene lagkage blev spist op.

Kongespil i solksinnet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar