16. juni 2014

En slags jubilæum.

Definition på jubilæum:
jubilæum, (af lat. jubileum, af jubilæus), fest i anledning af, at der er gået et rundt antal år siden en begivenhed, en forretningsgrundlæggelse e.l. fandt sted.

Kilde: http://www.denstoredanske.dk/Sprog,_religion_og_filosofi/Sprog/Fremmedord/j-jå/jubilæum

Så man kan vel godt kalde det for et jubilæum at det i dag er præcis 6 måneder, altså et helt halvt år, siden at jeg sidst har været indlagt. For mange ville det måske ikke være særlig meget, men for mig er det stort. Jeg brugte i 2013 10,5 ud af 12 måneder indlagt på forskellige afdelinger, enten somatiske eller psykiatriske rundt omkring i landet og var flere gange mere eller mindre ved at stille træskoene, både hvor at det var meningen og hvor at min krop bare var ved at stå af. I det hele taget er de her 6 måneder min længste periode uden en indlæggelse siden at jeg var 13 år gammel, så et eller andet må jeg vel gøre rigtigt. Eller også er jeg bare så dødhamrende træt af at bruge mit liv indenfor fire hvide vægge med mennesker, der bestemmer hvad jeg skal gøre hvornår og hvordan. Jeg er begyndt at sætte meget mere pris på min frihed og mit privatliv til at jeg vil give afkald på det, koste hvad det vil.

Jeg følte et behov for at fortælle det til nogen, så jeg ringede til Far i eftermiddags og nævnte det. Han var stolt af mig og det skrev Mor også at hun var i en SMS. Og som Far sagde i telefonen; "Næste gang er det et år, ikke også?". Jo Far, jo det er det.


2 kommentarer: