23. juli 2014

Cookies med havregryn og rosiner.

(ca. 28 stk.)
Ingredienser:
65 g. sukker
45 g. brun farin
85 g. havregryn
115 g. blødt smør
100 g. hvedemel
0,25 tsk. salt
0,5 tsk. natron
0,5 tsk. vanillesukker
0,3 dl. vand
1-2 håndfulde rosiner

Fremgangsmetode:
  • Forvarm ovnen til 190 grader.
  • Bland mel, natron, havregryn, salt og vanillesukker i en skål.
  • I en anden skål, pisk smør og de to slags sukker godt sammen.
  • Tilsæt de tørre ingredienser og vandet og rør dejen godt sammen.
  • Vend rosinerne i dejen.
  • Placér portioner af dej (ca. 1 teskefuld hver) på en bageplade beklædt med bagepapir og tryk dem let flade. Sørg for at have mellemrum mellem portionerne.
  • Bag i 8-10 minutter til gyldne.
  • Lad cookiesne afkøle et par minutter på bagepladen og flyt dem derefter til en bagerist og lad dem afkøle helt.
  • Opbevares i en lufttæt beholder.
Sprøde og seje cookies med en karamelliseret smag og god sødme fra rosinerne. Hvis at man ikke er til rosiner, kan de sagtens udskiftes med nødder eller måske chokoladeknapper.

Disse cookies kan vist kun beskrives som "chewy".
Haps haps!

10 kommentarer:

  1. Det er helt vildt, så meget du bager - det er hyggeligt :-) Må jeg spørge, om du egentlig spiser det selv? Altså, nu ved jeg, at flutes og lasagne var til din far - og småkager til Knægten den dag. Men når du bager så meget - spiser du så selv også? Eller giver du bare en hel masse mad væk? :-)
    Undskyld, hvis det er for personligt et spørgsmål. Jeg tænkte bare over det :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg stresser af ved at bage. :-)
      Altså, jeg smager altid på det, som at jeg bager, det er min regel. Men jeg giver rigtig meget væk eller smider det i fryseren. Ofte ganger jeg også portionerne ned, sådan at der er lidt mindre. Men jeg spiser bestemt ikke det hele selv. ;-) <3

      Slet
    2. Årh - nej, jeg mente det heller ikke som om, at jeg troede, at du spiste kæmpe kager og hele portioner småkager selv hver anden dag :-) Undskyld, hvis jeg kom til at formulere mig sådan - det, synes jeg selv, er ubehageligt, hvis folk tror om mig.

      Men det er en god regel, du har om at smage på det :-) Jeg tænkte nemlig i forhold til, at jeg ser flere med spiseforstyrrelser, som går vildt meget op i mad og madlavning - men som ikke rører det selv. Og så er det nemlig, at jeg synes, det bliver ret spiseforstyrret med alt den fokus på mad. Så jeg er glad for at høre, at du gør. Spiser noget selv :-)

      Slet
    3. Bare rolig, jeg forstår godt hvad, som at du mener. Ofte bager jeg flere af tingene samme dag, tager billeder og så laver jeg bare en kladde og så uploader og færdiggør dem løbende, så derfor kan de godt se ud som om at jeg bager konstant, men det gør jeg egentlig ikke, jeg laver bare indlæggene fordelt over længere tid. ;-) Og så er mange af de ting, som at jeg laver enten noget der sagtens kan holde sig i noget tid eller fryses ned.

      Nemlig, - det kender jeg godt til. Jeg kan også blive helt dårlig over når spiseforstyrrede blogger på livet løs om træning og "clean eating", yikes. Dét går jeg bare slet ikke ind for!
      Faktisk er der vist ikke noget, som jeg grundet af spiseforstyrrelsen, ikke kan spise. Bare når jeg selv kan bestemme om jeg har lyst og hvor meget, så kan jeg sagtens håndtere både kager, is og lækre retter. <3

      Slet
    4. Okay, på den måde - det giver god mening :-)

      Lige præcis! Men jeg har nu heller ikke opfattet dig sådan - du virker ikke fanatisk, eller som om du går ind for én bestemt kostretning. Og det er rart! :-)
      Men må jeg egentlig spørge - forsøger du at tage på? Eller er det alt for svært at acceptere lige nu? Jeg ved slet ikke, hvor du er i dén del af behandlingen. Det behøver jeg selvfølgelig heller ikke at vide - så du må gerne lade være med at svare :-) Jeg er bare nysgerrig :-) Og lidt bekymret <3

      Slet
    5. Ja og nej, jeg forsøger at holde vægten, men også lidt at tage på. Mit stofskifte er ret forvirret efter alle de års sygdom og undervægt, så jeg har ret svært ved at tage på og jeg taber mig meget hurtigt og let. Og jeg har det stadig meget svært ved at acceptere det, jeg føler mig kæmpe stor, men det er dog bedre end når at jeg er indlagt, der er det helt galt.
      Og det er dejligt at nogen interesserer sig for én, det er jeg ikke vant til. :-)
      Men ingen grund til bekymring, jeg er ikke sådan at slå af pinden længere.

      Hvad med dig, hvor er du henne på det område smukke? <3

      Slet
    6. Det er altså ret utroligt, det med, at vi så let taber os - når det for mange andre er så svært. Jeg kan huske, at de sagde til mig i daghospitalet engang, at de første kilo sidder meget løst. De ryger lynhurtigt af igen.
      Jeg er glad for, at du i det mindste forsøger at holde vægten. Og lidt at tage på :-) Men jeg ved, at det er svært - jeg kender det. Selv er jeg nu "kun" fem kilo fra min målvægt, men jeg har også rigtig svært ved at beslutte mig for at tage på. Jeg besluttede det jo fra noget tid siden, hvor jeg begyndte at drikke kakao - og jeg har så taget omkring to kilo på siden dengang. Men nu er det gået i stå. Jeg holder dog vægten rimelig stabilt her.

      Knus og tanker til dig :-) <3

      Slet
    7. Ja, men jeg synes bare ikke kun at det er de første kilo hos mig, det fortsætter bare nedad monster hurtigt og på nul komma dut er der røget 5-8 kilo... Men min vægt svinger også med op til 3 kilo normalt og jeg har ekstremt let til væskeophobninger. Sidst at jeg var indlagt tog jeg omkring 11 kilo på, på blot to uger i overskydende væske (altså ødemer). Det var forfærdeligt!

      Jeg synes at du er så sej, det er herre flot. Hvad er målvægt for dig, er det sådan lavest muligt BMI indenfor sundhedsgruppen (18,5) eller er den sat anderledes?
      Og drik du bare noget mere kakao, du kan jo tåle det! (hader at få den kommentar, haha).
      Husk at uanset hvad du vejer, er du stadig den dejlige Kroko, som at jeg holder af. <3

      Slet
    8. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
    9. Ej, min kommentar forsvandt.. Nå, jeg skrev bare, at de fleste steder er det faktisk lavet om til, at man er undervægtig, hvis man har et bmi under tyve :-)
      På de fleste steder, som behandler spiseforstyrrelser er målvægten sat til minimum 20,3 baseret på noget forskning. På Rigshospitalet er det vist endda "helt oppe" på 21.
      Men ja, jeg ved ikke - for mig er målvægten i hvert fald sat til et bmi på 20,3 :-)

      Tusind tak, og i rigtig meget lige måde <3

      Slet