5. august 2014

TEMA DAG 2: Småkager med banan og havregryn.

(ca. 30 stk. i mellemstørrelse)

Ingredienser:
1 meget moden banan
220 g. hvedemel
20 g. havregryn
80 g. sukker
100 g. blødt smør
0,5 tsk. bagepulver
0,25 salt
0,5 tsk. vanillesukker

Fremgangsmetode:
  • Forvarm ovnen til 190 grader varmluft.
  • Pisk smør og sukker sammen i en skål.
  • Mos bananen eller giv den en tur med stavblenderen.
  • Pisk bananen i.
  • Bland mel, bagepulver, salt, havregryn og vanillesukker i en anden skål.
  • Pisk de tørre ingredienser sammen med de våde.
  • Saml dejen med hænderne, tilsæt evt. idt ekstra mel hvis at dejen er for klistret.
  • Vend dejen ud på bordet og ælt den til at den er sammenhængende.
  • Rul dejen tyndt ud, ca. 0,5 cm, på et meldrysset bord og skær eller stik småkagerne ud i den ønskede form.
  • Placér småkagerne på en bageplade og bag dem i 12-15 minutter til at de er gyldne.
  • Lad småkagerne køle helt af på en bagerist, før at de opbevares i en lufttæt beholder.
Sprøde og let søde småkager med en mild smag af banan. De gør sig rigtig godt til en kop varm chokolade, da banan/chokolade kombinationen jo bare kan ét eller andet helt særligt. Jeg kunne forestille mig at en omgang kakaoglasur på toppen bestemt heller ikke ville gøre nogen skade.


2 kommentarer:

  1. Åååh, kakao og banan - det er altså en god kombi :-) Nu kommer jeg helt til at tænke på sådan nogle slikkepinde fra bonbon, som jeg spiste, da jeg var lille. Den ene halvdel smagte af banan og den anden af kakao. Totalt yndlings slikkepind! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. De slikkepinde kan jeg godt huske! De var også mine favoritter! <3

      Slet