24. august 2014

Hjemmelavet granola.

(ca. 350 gram)

Ingredienser:

40 g. honning (kan erstattes med sirup)
30 g. vand
20 g. neutral olie
65 g. havregryn
65 g. fibermüesli
35 g. mel
20 g. farin
20 g. sukker
20 g. rosiner
20 g. solsikkekerner
1 nip salt

Fremgangsmetode:
  • Forvarm ovnen til 150 grader.
  • Bland honning, vand og olie i en skål. Bruger du ikke flydende honning, så giv blandingen 20-30 sekunder i mikroovnen, for at smelte honningen en smule.
  • Bland de resterende ingredienser i en anden skål.
  • Hæld honning-blandingen over de tørre ingredienser og bland det hele godt sammen.
  • Bred blandingen ud i et enkelt lag på en bageplade beklædt med bagepapir.
  • Sæt bagepladen i ovnen i ca. 10 minutter.
  • Tag bagepladen ud og vend rundt i granolaen med en spatel/palet.
  • Sæt bagepladen i ovnen i atter 10 minutter.
  • Tag pladen ud af ovnen og vend igen rundt i granolaen.
  • Sæt bagepladen tilbage i oven og hold herefter øje med den.
  • Vend i blandingen hvert femte minut indtil at granolaen er sprød og knasende. Pas på ikke at brænde den på, for hvis først at havregrynene er blevet brankede er den svær at redde.
  • Lad granolaen køle helt af på bagepladen.
  • Opbevares i en lufttæt beholder i op til 3 uger.
Hjemmelavet granola slår bare alle slags købe-müesli! Er der nogle af ingredienserne i min version, som at du ikke kan tåle/lide, så kan du bare erstatte dem med hvad du føler for. Gode eksempler kunne være tørret frugt, nødder, græskarkerner, kokos eller måske endda tilføje lidt hakket chokolade til blandingen, når at den er nedkølet. God fornøjelse.




Yoghurt med granola og friske brombær.

2 kommentarer:

  1. Hejsa!

    Jeg har fulgt din fine og hyggelige blog et stykke tid nu. Synes den er så fin og elsker de små hverdagsopdateringer, opskrifter m.v. Især elsker jeg de personlige indlæg - og kunne godt tænke mig at høre mere om dig. Hvordan står det til med din sygdom? Hvad vil du gerne i fremtiden osv?

    Og forresten ramte dit indlæg om din bedstefar mig. Det er hårdt at miste. Håber du er ovenpå..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej du kære læser.
      Først; tak for de søde ord, det betyder meget og varmer mig om hjertet!

      Jeg vil forsøge at opfylde dit ønske og udgive et opdaterende indlæg omkring mig og min sygdom snarest.

      Og tak, ja, det er forfærdeligt at miste og skulle ændre status til "aldrig mere". Jeg kæmper mg langsomt op ad stigen i øjeblikket. Tak for tanken. :-)

      Slet