12. oktober 2014

En stemning.

Normalt bryder jeg mig ikke særligt om julen. Jeg synes at den er falsk, materialistisk og i det hele taget bare ret kunstig. Jeg nyder hyggen, nærværet og den gode stemning, som at der som regel er i december dog, men selve julen, nej. Mor er til gengæld helt tosset med jul og der har derfor hele min barndom været stor fokus på at hygge, bage og pynte op. Så det er ikke fordi at julen har været traumatisk eller ubehagelig på noget tidspunkt. Måske skyldes det bare at butikkerne allerede begynder at stille marcipan, julepynt og nisser frem først i oktober, før end at vi overhovedet mentalt er klar til jul, jeg ved det ikke. Men en jule-fan er jeg altså ikke.

Dette gør også at jeg derfor ikke kommer i rigtig julesteming, men her i sidste uge var jeg pludselig i voldsomt humør til risengrød, julekalender og pebernødder, så jeg valgte at køre den hele vejen og tage mig en juledag.

Det indebar bagning af pebernødder til tonerne af julemusik, risengrød med kanel og rød saftevand til aftensmad, et par afsnit af både "Jul i Valhal" og "Jesus og Josefine", rensdyr-øreringe og tændte stearinlys. Sofus kiggede mærkeligt på mig og Solstrålen undrede sig da også en smule over duften af julebag her i oktober, men sådan er det altså bare. Jeg er sådan en type menneske, som enten gør tingene helt eller lader værre. Og nu skulle det altså bare lige være december for én dag.

Hjemmebagte pebernødder, find opskriften her.
Rensdyr-øreringene.
Jul i Valhal på TV2-play.
Jeg er pjattet med risengrød, hele året.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar